loading...
خاطرات من و خاطرات کامپیوتری ِمن !
زهرا سلطانیان بازدید : 5 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

آشنایی با قسمت های داخلی کامپیوتر:

هنگام بررسی قطعات داخلی کامپیوتر نکات زیر را در نظر بگیرید:

قسمتهای داخلی کامپیوتر:

معمولا در جلوی جعبه ی کامپیوتر اجزای زیر دیده می شوند:

 

 


برای دیدن بقیه ءمطالب به ادامه مطلب بروید

آشنایی با قسمت های داخلی کامپیوتر:

حال  آنکه با برخی از دستگاه های ورودی و نحوه ی عملکرد آن ها آشنا شدیم، به بررسی قسمت های داخلی کامپیوتر می پردازیم؛ در صورتی که می خواهید نمونه های واقعی هر قسمت را از نزدیک مشاهده کنید، تنها به یک پیچ گوشتی نیاز خواهید داشت.( البته وجود یک چراغ قوه نیز مفید خواهد بود

هنگام بررسی قطعات داخلی کامپیوتر نکات زیر را در نظر بگیرید:

الکتریسیته ساکن بدن خود رااز قبل تخلیه کنید.(برای این منظور قبل از اینکه سیم کامپیوتر را از پریز برق بکشید، یک قسمت فلزی از بدنه ی کیس را لمس نمایید.قطعات کامپیوتر با یک جریان اندک الکتریسیته کار می کنند. بنابراین اگر شما قبل از تخلیه الکتریسیته ی ساکن بدن خود- که به طرق مختلف در بدن جمع می شوند- قطعه ای از کامپیوتر را لمس کنید، ممکن است بین دست شما و قطعه ی مذکور جرقه ای بوجود آید. وقوع این جرقه مانند این است که شما قطعه ی فوق را بر روی صندلی الکتریکی نشانده اید. این حالت باعث بروز صدمات اساسی به قسمت های مختلف می شود.)

 

2.پس از تخلیه الکتریسیته ی ساکن از بدنتان ، کامپیوتر را خاموش و سیم آن را از پریز برق خارج کنید. این یکی دیگر از احتیاط هایی است که می باید به عمل آورید. البته این یکی در جهت حفاظت از خودتان می باشد.

 

3.از تماس مایعات با قطعات کامپیوتر جلوگیری به عمل  آورید .(در هنگام بررسی ، نوشیدن چای و کشیدن سیگار را فراموش کنید.)

 

 4.از تکان دادن کیس در هنگام روشن بودن خودداری نمایید.چرا که این کار ممکن است باعث بروز صدمات جدی به هارد درایو کامپیوترتان گردد.( دیسکهای موجود در هارددرایو با سرعت زیادی در حال چرخش هستند.این در حالی است که فاصله ی آنها تا قسمت های دیگر موجود در ساختار هارددرایو بسیار کم می باشد، لذا هرگونه تکان شدید ممکن است باعث برخورد دیسکها با قطعات اطرافشان گردد که این وضع نتایج نامطلوبی رادر پی خواهد داشت

قسمتهای داخلی کامپیوتر:

1.منبع تغذیه(power supply):

تمام الکتریسیته ی مورد نیاز، از این جعبه ی فلزی به داخل کامپیوتر وارد می شود. در داخل این جعبه مبدل(Transformer) وجود دارد که جریان دریافتی از پریز برق را به ولتاژها و جریانهای مورد نیاز قطعات مختلف کامپیوتر تبدیل می نماید. تمام قطعات سخت افزاری، برق مورد نیاز خود را از طریق سیمهای رنگارنگی که از منبع تغذیه خارج و در انتهای آنها بستهایی با پوشش پلاستیکی قرار دارند(کانکتور ها )، دریافت می نمایند. مهمترین ویژگی منبع تغذیه، توان آن است که معمولا بر حسب وات بیان می شود. منبع تغذیه ها معمولا از200 وات تا 400 وات ساخته می شوند.

 

                                                                

2.کیس(Case):

جعبه ای اغلب از جنس فلز که قطعات مختلف سخت افزاری را در خود جای می دهد. وظیفه کیس محافظت از قسمت های درونی در برابر گردو خاک و آسیب های خارجی می باشد.


 

جعبه های کامپیوتر(کیس ها) از لحاظ ظاهر به چهار دسته تقسیم بندی می شوند:

الف.رومیزی یا خوابیده(Desktop):این جعبه ها به صورت یک مکعب افقی بوده و بیشتر در کامپیوترهای قدیمی کاربرد داشت و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ب.برج کوتاه(Mini Tower):این جعبه ها به صورت یک مکعب عمودی کوتاه بوده و در کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار می گیرند.حجم داخلی این جعبه ها معمولا کم بوده و فقط برای نصب یکCD-ROM ، یک دیسک سخت و یک دیسک نرم جا دارد و برای نصب وسایل جانبی مثل CD-Recorder،Optical Driveو ... جا ندارد.

 

پ.برج متوسط(Medium Tower): این جعبه ها به صورت یک مکعب عمودی متوسط بوده و امروزه در اکثر کامپیوتر های شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. حجم داخلی این جعبه ها به اندازه ای است که بتوان چند وسیله ی جانبی اضافی نظیرCD-Recorder وOptical Drive بر روی آنها نصب نمود.

 

ت.برج کامل(Full Tower): این جعبه ها به صورت یک مکعب عمودی بلند بوده و بیشتر برای کامپیوترهای سرویس دهنده ی شبکه(Server) و کامپیوترهای خاص استفاده می شود. درون این جعبه ها می توان چندین دیسک سخت و وسایل اضافی دیگر نصب نمود.ارتفاع این جعبه ها در حدود 2 برابر جعبه هایMini Tower است.

 

معمولا در جلوی جعبه ی کامپیوتر اجزای زیر دیده می شوند:

آ: کلیدPower: برق ورودی کامپیوتر را قطع و وصل می کند.

ب:کلیدReset: کامپیوتر را راه اندازی مجدد(Restart) می کند.

پ: کلیدTurbo: در کامپیوترهای قدیمی، سرعتCPU را به حداکثر سرعت افزایش می داد.امروزه این کلید کاربردی ندارد.

ت:چراغ دیسک سخت(HDD LED): یک دیود نوری وضعیت فعالیت دیسک سخت را با روشن و خاموش شدن نمایش می دهد.

ج:چراغ (Power LED): یک دیود نوری وضعیت روشن یا خاموش بودن کامپیوتر را نمایش می دهد.

 

 

3.درایو جداشدنی(Removable Drive):

درایوهای جداشدنی – نظیرزیپ درایوها- در مقایسه با فلاپی درایوها ،امکان جابجانمودن حجم بیشتری از اطلاعات ذخیره شده را فراهم می آورند. اغلب ، سرعت آنها برای اجرای مطلوب نرم افزار ها پایین است ولی می توان از آنها به منظور آرشیونمودن اسناد قدیمی وبلاگ استفاده و با تهیه پشتیبان (back up) از اطلاعات موجود استفاده به عمل آورد.

 

 

4.سی دی رام و دی وی دی رام درایو:

CDوDVDدرایو ها از یک پرتو لیزری به منظور خواندن اطلاعات ذخیره شده بر روی CDو DVDها استفاده به عمل می آورند.(داده ها در قالب مناطق مسطح و تورفته به صورت دایره وار بر روی لایه ی موجود در CDها وDVD ها ذخیره می شوند.)

امروزه ،اغلب کامپیوترهای جدید مجهز به یک DVDدرایو هستند که البته این وسیله قابلیت خواندنCD های حاوی داده و موسیقی را نیز دارا می باشد. ظرفیت یکCD حدودا برابر 650 مگا بایت است. این در حالی است که می توان حدود 4.7 گیگا بایت را در هر یک از دو سمت یک دیسکDVD ذخیره نمود. علت حجم بیشترDVD ها این است که داده ها توسط پرتوی لیزری نازکتری بر روی آنها نوشته می شوند.

 

                                                                   

5.CDرایتر و DVDرایتر:

این درایوها علاوه بر خواندن اطلاعات موجود در دیسک ها ، قادر به نوشتن داده ها در آنها – البته در دیسک های خالی – نیز می باشند. در موردDVD رایترها باید گفت که نحوه ی ثبت داده ها در رایترهای مختلف، متفاوت می باشد. از این رو یک DVD که توسط یک نوع رایتر ، رایت میشود، ممکن است در انواع دیگرDVD رایترها به درستی اجرا نگردد. امروزه ،اغلب نرم افزارها ، بر رویCD ها و DVDها – و یا از طریق اینترنت – انتشار می یابند.

 

6.نوار گردان(Tape Drive):

با استفاده از این دستگاه می توان با صرف کمترین هزینه از هارددرایو های پر ظرفیت نسخه ی پشتیبان تهیه نمود. از نسخه ی پشتیبان به منظور بالا بردن ضریب امنیت اطلاعات استفاده به عمل می آید. چرا که با مخدوش شدن اطلاعات اصلی به راحتی و سهولت می توان نسخه ی پشتیبان را جایگزین آن نمود.

 

7.هارددرایو:

هارددرایو در واقع انبار اصلی کامپیوتر محسوب می شود. برنامه ها و اسنادی که شما در کامپیوتر با آنها سر و کار دارید در این قسمت – و در واقع بر روی صفحه های دایره ای شکل سخت موجود در آن – ذخیره می گردند. این قسمت ، فایلهای سیستمی را نیز شامل می شود.(فایلهای سیستمی فایلهایی هستند که حاوی کدهای نرم افزاری می باشند. این فایلها اولین گروه از فایلهایی هستند که کامپیوتر در هنگام بوت شدن از روی دیسک می خواند.)

هارد درایو ، پرمشغله ترین قسمت مکانیکی یک کامپیوتر می باشد که دیسک های موجود در آن ، در هنگام روشن شدن کامپیوتر با سرعتی خیره کننده حول یک محور گردش می کنند.

 

                                                                      

8.فلاپی درایو:

فلاپی درایو همان قسمتی است که پذیرای فلاپی دیسک های 3.5 اینچی می باشد.

اغلب فلاپی دیسک ها ، دارای ظرفیت 1.44 مگابایت می باشند. به عبارت دیگر در هر فلاپی می توان حدود 500 صفحه متن تایپ شده ی فورمت نشده  که تقریبا معادل یک رمان کوتاه است راذخیره نمود. روزگاری استفاده از فلاپی رایج ترین شیوه ی جابه جایی فایل ها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر بود ولی امروزه با پیدایشCD ها وDVD های پرظرفیت، نقش فلاپی روز به روز کم رنگ تر می گردد.

 

                                                                    

 

9.کنترلرهایIDE :

به اسلاتها – یا شکافهایIDE – که اغلب بر روی مادر برد تعبیه می شوند ، کابلهای نواری و پهنی متصل می شوند که از طریق آنها ، سیگنالهایی – بسته به نوعIDE – به فلاپی درایو،CDدرایو و هارد درایو ارسال می گردند.وظیفه ی این سیگنال ها کنترل دستگاه های مربوطه می باشد.

 

                                             

10.اسلات توسعهAGP :

این نوع اسلات ، امکان دستیابی سریع کارتهای گرافیک به حافظه ی اصلی کامپیوتر را فراهم می آورد. این ویژگی خصوصا در هنگام نمایش گرافیک سه بعدی بسیار مفید می باشد. AGPمخففAccelerated Graphic Port(پورت شتاب دهنده ی گرافیکی) است.


11.اسلات توسعه یPCI :

کارتها یا همان بردهای مداریPlug and play در این اسلات ها قرار می گیرند. سخت افزارهایی که دارای ویژگی Plug and playمی باشند به نحوی طراحی شده اند که پس از نصب ، بطور خودکار خود را با کامپیوتر مطابقت می دهند.PCI مخفف عبارتPeripheral Componet Interconnect – اتصال قسمت جانبی – می باشد


             

12.کارت گرافیک(Video Cord):

وظیفه این کارت تبدیل اطلاعات تصویری به جریان های متنوع الکتریکی به منظور نمایش یک تصویر بر روی صفحه مانیتور می باشد.

 

                                                        

 

13.کارت صدا(Sound Card):

حاوی مدارهایی برای ضبط و تولید صداهای مختلف می باشد. امروزه در برخی از مادر بردها ، نیازی به وجود چنین کارتی نیست چرا که این کارت در قالب تراشه های کوچک تر بر روی مادر برد تعبیه گردیده است. این کارت دارای مکانهایی برای اتصال بلندگوها، هدفون،میکروفن و ورودی های صوتی می باشد.

 

                                                           

14.رم(RAM):

مجموعه ای از ریزتراشه ها ، که کامپیوتر در هنگام کار،برنامه ها و داده ها را بطور موقت در آنها ذخیره می کند. با خاموش شدن کامپیوتر ، اطلاعات ذخیره شده در رم پاک می شود. RAMمخففRandom Access Memory(حافظه با دسترسی تصادفی) می باشد.

           

                                                                                                                    

                                                                                                                                                                

15.Real-Time Clock:               

در این قسمت یک کریستال مرتعش قرار دارد که وظیفه ی آن هماهنگ نمودن عملکرد تمام قسمت های سخت افزاری موجود می باشد.

 

16.CMOS:

یک تراشه ی حافظه ی مخصوص که نیروی خود را از یک باطری کوچک تامین نموده و اطلاعات مربوط به پیکربندی سخت افزاری کامپیوتر را در خود نگاه می دارد. این اطلاعات حتی با خاموش شدن کامپیوتر نیز از بین نمی رود.

 

                                                              

 

17.بایوس(BIOS):

اگرCPU را مغز کامپیوتر در نظر بگیرید، بایوس قلب آن خواهد بود. بایوس یکی از دو تراشه ای است که هویت و شخصیت کامپیوتر را تعیین می نماید. بایوس در واقع رابط بین نرم افزارهای عامل و بخشهای سخت افزاری یک کامپیوتر می باشد.

 

                                                 

 

18.باطریCMOS:

این باطری ،نیروی مورد نیاز تراشه یCMOS را تامین می کند. اغلب نیازی به تعویض آن نخواهد بود اما در صورتیکه ناچار به این کار هستید، حتما قبلا از اطلاعات موجود درCMOS یک نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید.

 

                                                                         

 

19.ریزپردازنده یاCPU :

این قسمت، اغلب به عنوان مغز کامپیوتر در نظر گرفته می شود.CPU ، مجموعه ای پیچیده و متراکم از ترانزیستورها میباشد که وظیفه ی آنها پردازش داده ها است. اکثر اعمال یک کامپیوتر توسط این قسمت اداره می گردند.

برنامه نویسان ،برنامه های خود را به منظور عملکرد صحیح آنها در کامپیوتر ، با توجه به نوع طراحیCPU به نگارش در می آورند.CPU مخفف عبارتCentral Processing unit (واحد پردازشگر مرکزی) می باشد.

 

                                                             

 

20.خنک کننده(Heat Dink):

CPUدر هنگام کار به شدت گرم می شود. وظیفه ی خنک کننده ، همانطور که از نامش بر می آید، خنک نمودنCPU میباشد. در صورتیکهCPU به درستی خنک نشود، بخش های داخلی آن ذوب خواهند شد.

 

                                                                               

 

21.فن:

باعث جریان یافتن هوای خنک بر روی قسمتهای پر حرارت و در نتیجه خنک شدن آنها می گردد.

 

                                                                     

 

22.پورتهایUSP :

با استفاده از این نوع پورتها ، سخت افزار ها می توانند به طور مستقیم به لوازم جانبی مربوطه متصل گردند. از این نوع پورتها می توان برای اتصال صفحه کلید ، ماوس، مانیتور،پرینتر و دستگاه های دیگر به کامپیوتر استفاده نمود.(در این روش هیچ نوع تعارضی در استفاده از منابع سیستمی  بروز نخواهد نمود.) USPمخففUniversal Serial Bus می باشد.

 

                                                                      

 

آ:پورت ماوس:

به این قسمت پورتPS2 هم اطلاق می شود. پورت ماوس یکی از قسمتهای استاندارد موجود در تمام کامپیوترهای امروزی می باشد. البته ماوس را می توان به پورت سریال کامپیوتر نیز متصل نمود.

ب.پورت صفحه کلید:

صفحه کلیدها اغلب،از حوزه یCPU خارج می باشند و به یک پورتmini-DIN که مشابه پورت PS2است، متصل می گردند.در برخی از سیستم های قدیمی رابط اتصال صفحه کلید به صورت پنج پین و دایره شکل می باشد.

 

پ.پورت پارالل:

از این پورت اغلب برای اتصال پرینتر به کامپیوتر استفاده می شود. البته امکان اتصال برخی درایو ها و وسایل جانبی دیگر نیز به آن وجود دارد.

 

ت.پورت های سریال:

اغلب کامپیوترها دارای دو پورت سریال می باشند. یک کامپیوتر ممکن است مجهز به چهار پورت سریال باشد، ولی در زمان واحد،تنها امکان استفاده از دو عدد از آنها موجود می باشد. این بدان خاطر است که هر یک از دو زوج پورت های سریال از منابع سخت افزاری مشابهی استفاده می کنند.

 

23.اتصال کارت صدا:

وسایل جانبی نظیر میکروفن ،بلندگوها و یا منابع صوتی خارجی را از این طریق می توان به کامپیوتر متصل نمود.

 

24.مودم:

این دستگاه،خط تلفن را به کامپیوتر متصل می نماید؛ به نحوی که امکان استفاده از اینترنت و سرویس های اطلاعاتی فراهم می آید. مودم ها در انواع داخلی(Internal) و خارجی(External) موجود می باشند.

 

                                                               


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 128